ISLAM.EE :: ISLAM JA EESTI :: Eesti Islami Kogukond SAADA SÕBRALE ISLAM.EE INFO JA KONTAKT
18 September 2014 N ISLAMIUURINGUTE KESKUS / CENTER FOR ISLAMIC RESEARCH info@islam.ee
1 külalist ja 0 liiget lehel
Lingid Dokumendid Liikmed
ISLAM.EE
Uudised
Teadaanded
ARVAMUS
ISLAM JA EESTI
ISLAM JA POLIITIKA
MAJANDUS
SPORT
TERRORISMIVASTANE VÕITLUS
TIPPNÕUPIDAMINE KAASANIS!
ÜRITUSED
AJALUGU
HARIDUS
HUUMOR
INIMÕIGUSED JA ISLAM
IRAAN
ISLAM
ISLAM JA NAISED
ISLAMI KRIISIKOLDED
KEERULINE MAAILM
MUUSIKA
KULTUUR
MEEDIA
TÜRGI JA EL
VENEMAA
MEELELAHUTUS
IISRAEL
ISLAMIRIIGID
ISLAM.EE TEATAB!
TURISM
LÄHIS-IDA TOIDUD
Liikmetele
Kasutaja:
Salasõna:
Salvestada!
Olen unustanud salasõna
Registreeru
Pealkirjad

Eesti Islami Kogukond
3.01.2006


Siinkohal toome ära lühiülevaate Islamiusust ja selle arengusloost Eestis.

Islam Eestis Ajalooliselt jõudis islam Eestisse tatarlaste kaudu, kes võtsid islami usu vastu 889. aastal. On teada, et paljud tatari päritolu ülikud olid pärast Kaasani khaani-riigi langemist 1552. aastal sunnitud Liivi sõja ajal (1558-83) sõdima Vene vägede koosseisus mh. tänase Eesti territooriumil. Haruldased ei olnud ka juhtumid, kui tatarlased läksid üle Rootsi poolele. Hiljem eraldati neile maid rannarootslaste aladel, kus nad peagi kohalike elanikega assimileerusid.

Esimene suurem islami kogukond tekkis Eestis pärast Eesti- ja Liivimaa liitmist Vene tsaaririigi koosseisu 1721. aastal. Vene sõjaväe hulgas oli ka islamiusulisi tatarlasi ning püsivam islami kogukond tekkiski sõjaväeteenistusest vabanenud tatarlastest, kes jäid siia elama. 1860. aastatel elavnes tatarlastest kaupmeeste tegevus ning kogukonna keskuseks sai Narva. Püsiasustuse kinnituseks on muhameedlaste kalmistute asutamine Narvas, Rakveres ja Tallinnas.

XIX ja XX sajandi vahetusel oli tatarlaste kogukond kasvanud sedavõrd suureks, et usupühade läbiviimiseks pidi üürima suuremaid ruume (Tallinnas näiteks Tuletõrje Ühingu Pritsimaja Viru väljaku ääres). I maailmasõja alguseks elas Tallinnas umbes 2000 tatarlast. I maailmasõja ja sellele järgnenud tsaarivõimu kukutamise ning kodusõja segadustes kahanes tatarlaste kogukond paarisajaliikmeliseks.

Esimene islami kogudus registreeriti ametlikult 1928. aastal Narvas (Narva Muhamedi Kogudus). Korjanduste abil osteti Narvas Kiriku tänavale maja, millest kujundati mosee. Narva kogudus oli ka aktiivne tatarlaste rahvusliku identiteedi säilitaja. Teine islami kogudus registreeriti 1939. aastal Tallinnas (Tallinna Muhamedi Usuühing). 1940. aastal keelustas Nõukogude võim islami koguduste tegevuse. Mõlema koguduse hooned hävisid 1944. aastal sõjatules.

Nõukogude perioodil tegutses islami kogudus mitteametlikult - viidi läbi palvusi, järgiti usukombeid ning tähistati usupühi. 1988. aastal registreeriti Tatari Kultuuri Selts ning aasta hiljem alustati islami koguduse taasasutamisega, mis taasregistreeriti Eesti NSVs 1990. a. Eesti Islami Kogudusena. Käesoleval ajal moodustavad koguduse Eestis elavate peamiselt tatari, aserbaidzaani, kasahhi ja usbeki kogukondade liikmed.

Islamimaailmas harva ettetuleva nähtusena tegutsevad ühes koguduses koos nii sunniidid kui Siiidid. See asjaolu on imetlusväärne ja igati tervitatav kui tolerantsuse ning teise inimese usuliste tõekspidamiste austamise avaldus.

Kahetsusväärsete isiklike omavaheliste arusaamatuste, aga mitte usuliste tõekspidamiste tõttu eraldus 1995. a. kolmeteistkümne inimese suurune grupeering ning registreerus iseseisva juriidilise isikuna ühenduseks Eesti Muhameedlaste Sunniitide Kogudus.

Selle rühma lahkumine ei pingestanud Eesti Islami Koguduse siseseid suhteid sunniitide ja siitide vahel. Ajalooliselt järjepidev kogudus tegutseb korrektselt, hoides oma religioosse maailmavaate nime ja mainet, vaatamata sellele, et islam on siinsele regioonile üpriski võõras.

l. jaanuari 2000. a. seisuga kuulub Eesti Islami Kogudusse veidi üle 1400 inimese. Koguduse juhatuse esimees on alates 1994. aastast Timur Seifullen. Juhtiva vaimulikuna on koguduses 18 aastat religioosseid protsessioone läbi viinud mulla Hasjan Murtazin,pärast tema surma Koguduse peaimam on hr.Ildar Muhamedshin.

AZERI.EE

(originaaltekst Kirikud ja Kogudused Eestis)
ISLAM.EE
Hits: 16070
ISLAM JA EESTI >>
 Kesine  Hea 
Kommentaarid kommenteerida saavad registreeritud kasutajad
Gallup
Millised on Araabia kevade reaalsed tagajärjed?

Demokraatia ja rahva õiglustunde võidukäik ning majanduse tõus!
Islamiäärmusluse vohamine ja ühiskonna kapseldumine!
Kalender
September 2014
ETKNRLP
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345
ISLAM.EE INFO JA KONTAKT ISLAM.EE